Invoering SecuDoc voor persoonskaarten en -lijsten
9 juli 2019
9 juli 2019
Het CBG streeft ernaar zo veel mogelijk genealogische bronnen digitaal beschikbaar te stellen om de toegankelijkheid en vindbaarheid te vergroten. Ook op andere vlakken staat de techniek echter niet stil.
Vrienden met een e-mailadres ontvangen hun facturen al enige tijd digitaal. Ook aanvragen voor uittreksels van persoonskaarten en Persoonslijsten bevatten de gegevens over overleden personen uit de Basisregistratie personen">-lijsten worden zo veel mogelijk via e-mail afgehandeld. Snel, efficiënt, en veilig!
Bij de afdeling Persoonskaarten en Persoonslijsten bevatten de gegevens over overleden personen uit de Basisregistratie personen">-lijsten is gekozen voor het programma SecuDoc om de documenten via een beveiligde verbinding bij de aanvragers af te leveren. Na een testfase is dit programma als beste uit de bus gekomen. Inmiddels zijn de eerste uittreksels met SecuDoc verzonden, en de reacties zijn positief.
Zodra de uittreksels zijn gemaakt, krijg je een e-mail met de titel ‘Nieuwe SecuDoc-bestandsoverdracht’. In het bericht staat een veilige downloadlink naar je bestand, met een wachtwoord waarmee je het kunt openen. De factuur wordt je apart toegestuurd.
Persoonskaarten en persoonslijsten zijn een zeer belangrijke bron voor recente persoonsgegevens. Ze bevatten informatie over in Nederland woonachtige personen die na 1938 zijn overleden. Totdat de bevolkingsregistratie in 1994 werd gedigitaliseerd, werden er van elke inwoner van Nederland fysieke persoonskaarten bijgehouden. Na invoering van de Basisregistratie Persoonsgegevens werden de gegevens alleen nog digitaal beschikbaar. Als je gegevens aanvraagt van personen die na 1 oktober 1994 zijn overleden, krijg je een uittreksel dat we een persoonslijst noemen.
Het CBG biedt de mogelijkheid een 'abonnement’ op een of meerdere familienamen te nemen. Wanneer je dat doet, ontvang je in het eerste kwartaal van ieder jaar automatisch uittreksels van de persoonslijsten die voor die familienamen beschikbaar zijn gekomen (twee jaar na het overlijden van de persoon of personen in kwestie). Geïnteresseerd? Stuur een mailtje met de betreffende familiena(a)m(en) naar pkpl@cbg.nl.