De nieuwe Gen. komt eraan
26 augustus 2021
26 augustus 2021
Begin september valt het nieuwste nummer van Gen. magazine bij klassieke vrienden op de mat. Digitale vrienden kunnen het blad online lezen via de website. Ben je nog geen vriend? Onderaan dit bericht kun je als voorproefje een artikel uit deze Gen. gratis downloaden.
Het themadossier van de derde editie van de Gen. van dit jaar staat in het teken van fotografie. Foto’s en filmbeelden maken permanent deel uit van ons dagelijks leven. Tussen die overdaad aan beeldcultuur kan een foto ‘van vroeger’ een verademing zijn. Naar die ene foto van je overgrootouder kijk je met meer aandacht dan naar de talloze kiekjes in je telefoon. Of met een ander soort aandacht. Geportretteerd worden was een technisch ingewikkelde en serieuze aangelegenheid – daarom wordt er ook zo weinig gelachen op die oude foto’s. Voor ons maakt zo’n beeltenis als het ware een gat in de heg, waardoorheen we naar het verleden kunnen kijken. Hoe zagen ze eruit, wat hadden ze aan, waar woonden ze, tussen wat voor meubels leefden ze, door wat voor straten liepen ze?
Foto’s werden lang stiefmoederlijk behandeld in de geschiedschrijving. Het waren niet meer dan illustraties bij de tekst. Daar komt de laatste tijd gelukkig verbetering in. Een familiefoto is een volwaardige historische bron. Je kunt van familiefoto’s en albums heel wat leren over je voorouders. Je kunt er dezelfde kritische vragen over stellen als over een tekstuele bron: wie maakte ze, wat zie je, waar, wanneer, waarom en hoe werden ze gemaakt? Genealoog Peter Eyckerman specialiseerde zich in historische fotografie. Hij neemt ons aan de hand bij het analyseren van een aantal foto’s van rond de vorige eeuwwisseling.
Mara Lagerweij is gespecialiseerd in herkomstonderzoek. Zij zoekt voor het Rijksmuseum naar de mogelijke ‘foute’ herkomst (in verband met de Tweede Wereldoorlog) van verschillende voorwerpen die het museum in bezit heeft. Voor de collectie van Fritz Mannheimer kon ze gebruikmaken van diverse foto’s die in de jaren dertig zijn gemaakt van zijn interieur.
In het vorige nummer publiceerden we het artikel van Marjolijn Flobbe over de identiteit van de zwarte man op het schilderij dat in Tate Britain hangt. In dit nummer leggen we weer een link naar het thema slavernij en daarmee naar ons veelkoppig koloniaal erfgoedmonster. Kees Kuiken laat zijn licht schijnen over de geschiedenis van de gouden halsband die ook figureert in de grote slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum. Hij concludeert dat de speurtocht naar het slavernijverleden van diverse Nederlandse families nog maar nauwelijks is begonnen.
Dit alles en nog heel veel meer in het nieuwste nummer van Gen.magazine.