Beroep op persoonskaarten
30 september 2021
30 september 2021
Persoonskaarten bieden een perfecte overbrugging van de meest recente periode in je stamboomonderzoek, maar geven meer prijs dan je op het eerste gezicht misschien denkt. Je kunt kopieën aanvragen bij ons team. Persoonskaarten en persoonslijsten bevatten de gegevens over overleden personen uit het NRO.
Vanwege de privacywetgeving worden akten van de burgerlijke stand[KM1] pas na een aanzienlijke periode openbaar. De van overheidswege vastgestelde termijnen zijn honderd jaar voor een geboorteakte, 75 jaar voor een huwelijksakte en vijftig jaar voor een overlijdensakte. Als je opa in 1930 is geboren, in 1955 is getrouwd en in 1981 is overleden, zoek je dus tevergeefs naar informatie over hem in WieWasWie, de centrale toegang tot de historische persoonsgegevens van de Nederlandse archiefinstellingen.[KM2] Op zo’n moment kun je een beroep doen op de meer dan tien miljoen persoonskaarten en persoonslijsten die het CBG beheert onder de vlag Nationaal Register Overledenen (NRO).
In 1939 werd in Nederland een nieuwe vorm van bevolkingsregistratie ingevoerd: de persoonskaart. Hierop vind je niet alleen de gegevens van de houder, maar ook de namen van de ouders, vaak met geboorteplaats en -datum, en gegevens over eventuele huwelijken, partners en kinderen. Een persoonskaart brengt zo meerdere generaties in beeld. Ook de opeenvolgende woonadressen en beroepen worden vermeld.
Het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis beheert de collectie van 6,5 miljoen persoonskaarten van 1939 tot oktober 1994. Via het aanvraagformulier op onze kun je uitreksels van de kaarten aanvragen
Soms kan het CBG een persoonskaart niet leveren. Er zijn kaarten verloren gegaan door oorlogsgeweld, brand of waterschade. Kaarten van emigranten en tijdens de oorlog gedeporteerde Joodse Nederlanders zijn overgebracht naar het Vestigingsregister in Den Haag.
In oktober 1994 werd de Gemeentelijke Basis Administratie (tegenwoordig Basisadministratie Personen) gedigitaliseerd. Vanaf dat moment hebben de uittreksels uit het Nationaal Register van Overledenen een andere vorm en noemen we ze persoonslijsten. Deze bevatten dezelfde informatie als de persoonskaarten, met uitzondering van de beroepen. Woonadressen mogen pas na twintig jaar worden vrijgegeven. Ook persoonslijsten van overledenen kun je bij het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis aanvragen.
Persoonskaarten en persoonslijsten zijn dus een goede manier om de meest recente periode van je familieonderzoek in kaart te brengen. Ze brengen de levensloop van je voorouders in beeld, van de wieg tot aan het graf. Maar er is meer. Door verbanden te leggen, kritisch te kijken, en gegevens op de kaart te interpreteren kun je soms verborgen schatten ontdekken. Als er sprake is van meerdere verhuizingen, zegt dat mogelijk iets over het beroep van je voorouder - was hij handelsreiziger of correspondent? Zie je een afwijkend adres, dan kan dat duiden op een verblijf in een inrichting of tehuis. Doorhalingen van het vermelde beroep geven inzicht in het verloop van het werkzame leven. Ook wat je niet ziet is belangrijk, ontbreekt bijvoorbeeld het nummer van het verplichte persoonsbewijs tijdens de oorlog (PB001234), heeft de houder mogelijk ondergedoken gezeten.
Kortom: persoonskaarten zijn een unieke bron van informatie voor je stamboomonderzoek. Vraag een persoonskaart of persoonslijst aan (LINK) en ga aan de slag!