Aanvragen persoonskaarten in mei 2022 weer mogelijk
27 oktober 2021
27 oktober 2021
Vanaf 28 oktober tot 1 mei 2022 is het helaas niet mogelijk een persoonskaart of persoonslijst aan te vragen bij het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis. In de tussentijd verwerken wij de lopende aanvragen en kun je ons helpen de aanvragen in de toekomst sneller en efficiënter af te handelen door mee te doen aan het project ‘Van karton naar data’. Mogen we op je rekenen?
Het is inmiddels bekend dat het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis bezig is met een omvangrijk digitaliseringsproject. Alle zes miljoen persoonskaarten in ons depot worden door een extern bedrijf gescand en moeten in een later stadium worden geïndexeerd, zodat wij ze op naam kunnen doorzoeken. Dit heeft gevolgen voor de beschikbaarheid. Daarbovenop komt de tijdens de lockdowns ontstane achterstand die, ondanks het harde werken van onze medewerkers en de extra maatregelen, nog maar nauwelijks ingehaald is. Deze combinatie van factoren heeft ertoe geleid dat het aanvragen van persoonskaarten door particulieren pas vanaf 1 mei 2022 weer mogelijk wordt. Alle aanvragen die tot en met woensdag 27 oktober zijn ingediend worden gehonoreerd; alle formulieren en mails die daarna nog binnenkomen kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. We vragen je om je aanvraag te bewaren en na 1 mei 2022 (opnieuw) te mailen.
Voor wat betreft de abonnementen op persoonslijsten wordt momenteel onderzocht of deze al dan niet kunnen worden verzonden. Zodra hier duidelijkheid over is, lees je het in een update van dit bericht.
We begrijpen dat deze maatregel ertoe kan leiden dat je eigen onderzoek vertraging oploopt, en dat vinden wij ook heel vervelend. Daarom geven we je graag wat extra tips over andere manieren waarop je aan informatie kunt komen:
In oktober bereikten we de mijlpaal van twee miljoen scans, en nu zijn we bezig met de voorbereidingen voor het crowdsourcingsproject ‘Van karton naar data’, om ervoor te zorgen dat de digitale persoonskaarten goed doorzoekbaar worden. Hiermee boeken we winst op de levertijd voor de aanvrager. We gaan dan een aantal velden selecteren (bijvoorbeeld naam, geboortedatum en -plaats) en vragen vrijwilligers de gegevens van de kaarten in deze velden over te nemen. Wil jij er je steentje aan bijdragen dat we de aanvragen van persoonskaarten in de toekomst veel sneller kunnen afhandelen? Help ons dan met het indexeren en meld je aan voor het project. Naar verwachting gaan we in het eerste kwartaal van 2022 starten. Volg verdere informatie over het project op onze website en social media.
In sommige gevallen is een persoonskaart echt heel dringend nodig. Denk aan een manuscript dat naar de drukker moet, een herdenking, of een heel uitzonderlijke familieaangelegenheid. In dat geval kun je een mailtje sturen naar service@cbg.nl. Wij kijken dan of we in jouw geval een uitzondering kunnen maken.
Voor onze zakelijke klanten gaat de dienstverlening zo goed mogelijk door, al zullen ook zij met vertraging rekening moeten houden. Denk aan politie en defensie, ziekenhuizen (in verband met erfelijkheidsonderzoek) en notarissen en het Rijksvastgoedbedrijf voor het opstellen van verklaringen van erfrecht.
We begrijpen dat deze maatregel voor veel stamboomonderzoekers een tegenvaller is. We hebben hier ook alleen toe kunnen besluiten omdat wij denken dat dit onze dienstverlening in de toekomst alleen maar beter en efficiënter maakt. Wij doen er alles aan om de ontstane achterstand zo snel mogelijk in te halen en bedanken alvast iedereen die ons straks wil helpen met het crowdsourcingsproject. Heb je nog vragen? Mail ze naar service@cbg.nl.