CBG bronnen
Persoonskaart fragment
Fragment van een persoonskaart. Foto: CBG

Herstart dienstverlening

14 juli 2020

De medewerkers van het CBG zijn inmiddels een aantal weken hard bezig de dienstverlening weer op het niveau van voor de lockdown te brengen. Hieronder lees je de meest recente stand van zaken.

Het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis en het Nationaal Archief volgen nog steeds de richtlijnen van de overheid: thuis werken waar het kan, en de nodige voorzorgsmaatregelen in acht nemen als je toch naar kantoor gaat. Dit houdt in dat sommige afdelingen nog niet of niet volledig bemenst zijn, en dat andere door bijvoorbeeld de ‘anderhalvemetermaatregel’ nog niet op volle kracht kunnen werken. Alle medewerkers zijn echter zeer gedreven en doen er alles aan de door de lockdown ontstane achterstanden weg te werken.

Erfgenamenonderzoek

Team Onderzoek heeft de hoeveelheid nog te behandelen aanvragen inmiddels met vereende krachten weten te halveren, en de verwerkingstijd is nu met enkele weken gereduceerd. Omdat er echter ook dagelijks nieuwe aanvragen binnenkomen, zal het nog even duren voordat de verwerkingstijd weer op het oude niveau is.

Persoonskaarten en -lijsten

De lockdownperiode is – heel begrijpelijk – voor veel mensen aanleiding geweest nu eindelijk eens aan die stamboom te beginnen, of juist weer verder te spitten in hun familiegeschiedenis. Als gevolg daarvan is onze afdeling Persoonskaarten en -lijsten vanaf het begin, half maart, overspoeld met aanvragen. En lang niet iedereen vraagt een of twee persoonskaarten aan – tien of meer is geen uitzondering. Deze kaarten halen we met de hand uit een rij stellages, die redelijk dicht op elkaar in ons depot staan. Als wij de anderhalvemetermaatregel willen handhaven – en dat willen we – is het onmogelijk meer mensen in te zetten om de kaarten op te zoeken en te kopiëren. Degenen die er zijn, werken op de toppen van hun kunnen, maar de achterstand blijft groot. Het goede nieuws is dat aanvragen van de maanden maart en april 2020 inmiddels zijn verwerkt en verzonden.

Stapel persoonskaarten

Persoonskaarten

Collectie Calmeyer

Inmiddels is het weer in beperkte mate mogelijk inzage te krijgen in het zogenoemde Calmeyer-archief, de verzameling van ‘herzieningsverzoeken’ van Joden die zich vanaf januari 1941 bij de autoriteiten moesten melden. Vermoed je dat er zich een dossier van een familielid in het archief bevindt, kan je een verzoek tot inzage indienen bij onze collectiebeheerder. Let wel: het aantal plaatsen is beperkt, dus het kan enige tijd duren voordat je verzoek wordt ingewilligd.

Niet-gedigitaliseerde bronnen

Voor de uitbraak van de pandemie was het mogelijk papieren bronnen (zoals familiedossiers of -drukwerk) en genealogische boeken via onze sites CBG Verzamelingen en CBG Bibliotheek aan te vragen en de volgende dag op de studiezaal van het Nationaal Archief in te zien. Met de sluiting van de studiezaal is dat niet langer mogelijk. Het Nationaal Archief is inmiddels ook bezig de dienstverlening op te schalen en het aantal dagelijkse bezoekers wordt geleidelijk uitgebreid, maar helaas is er nog niet genoeg ruimte om CBG-stukken ter inzage te geven. Wij hopen natuurlijk dat dit zo snel mogelijk verandert, en zullen je dat dan direct via deze site laten weten.

Collectie digitaal raadplegen

CBG Verzamelingen biedt ook een uitgebreide digitale collectie aan, speciaal voor CBG-Vrienden. Om deze te kunnen raadplegen, log je in met je mailadres en wachtwoord. Vervolgens controleert het systeem of je Vriend bent van het CBG en of deze Vriendschap nog geldig is. 

Soms toont het systeem de melding: "Er is geen pas geactiveerd." Dit betekent: 

  • De controle achter de schermen verloopt niet zoals gewenst, of 
  • Je bent geen Vriend of je vriendschap dient verlengd te worden, of
  • Het mailadres waarmee je inlogt, is niet identiek aan het mailadres in onze CBG-administratie.

Als inloggen niet lukt en je bent wel Vriend, stuur dan een mail naar helpdesk@cbg.nl onder vermelding van je Vriendnummer of bel op werkdagen tussen 12:00 en 16:00 uur met de Helpdesk via telefoonnummer 070 – 315 05 30.

Vragen

Ons kantoor is nog steeds beperkt telefonisch bereikbaar. Heb je een dringende vraag? Stuur dan een mail naar info@cbg.nl. Je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Houd deze website en onze sociale media in de gaten voor verdere informatie over de hervatting van onze dienstverlening.

  • Update 20-07-2020: dit bericht is aangevuld met de laatste stand van zaken betreffende persoonskaarten.