CBG bronnen
telefoon
Telefoon op schaar op kantoor, 1 december 1971. foto: Punt. Nationaal Archief / Collectie Anefo.

Vraag & antwoord

Heb je een vraag over persoonskaarten, abonnementen of inloggen? Stel 'm gerust. Om het je makkelijk te maken, hebben we de meest gestelde vragen alvast voor je op een rijtje gezet. Staat je vraag er niet bij? Klik op het pijltje >

Kijk hieronder voor de meest gestelde vragen over persoonskaarten, abonnementen, inloggen, naamswijzigingen, onze collecties, erfgenamenonderzoek en familiewapens. Staat je vraag er niet bij? Mail dan naar service@cbg.nl

1. PERSOONSKAARTEN/-LIJSTEN Ik heb een persoonskaart of persoonslijst besteld. Wanneer kan ik die verwachten?

De verwerkingstijd is momenteel 4 weken. We blijven ons uiterste best doen om openstaande vragen zo snel mogelijk af te handelen.

2. PERSOONSKAARTEN/-LIJSTEN Ik heb een pakbon / factuur ontvangen maar nog geen resultaat. Wanneer kan ik dat verwachten?

Wij doen ons best je de resultaten zo snel mogelijk toe te sturen. Heb je de persoonskaart of -lijst nodig voor een speciale gelegenheid met een deadline? Neem dan contact op met onze collega's van Service.

3. PERSOONSKAARTEN/-LIJSTEN Ik kan het aanvraagformulier niet volledig invullen. Is dat een probleem?

Probeer het formulier zo volledig mogelijk in te vullen, en vermeld in ieder geval de volledige geboorte- en familienaam van de persoon die je zoekt, met liefst ook de geboortedatum. Hoe meer gegevens je invult, hoe groter de kans dat we je kaart vinden, maar als je bijvoorbeeld niet de overlijdensdatum of de naam van de partner weet, kun je die weglaten.

4. PERSOONSKAARTEN/-LIJSTEN Wat kost een uittreksel van een persoonskaart of persoonslijst?

De kosten van inlichtingen uit het Nationaal Register van Overledenen worden berekend per aanvraag. Wie de gegevens van bijvoorbeeld acht personen vraagt, betaalt voor acht verrichte (al dan niet geslaagde) zoekacties en ontvangt de uittreksels van de gevonden persoonskaarten en persoonslijsten. Zie Uittreksels PK/PL.

5. VRIEND WORDEN Hoe kan ik Vriend worden of een Premiumtoegang bestellen?

Dit kan digitaal via de pagina Bestellen. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met Service via telefoonnummer 070 - 3150500 (tussen 10:00 en 12:00 uur) of mail naar service@cbg.nl

6. VRIEND WORDEN Kan ik ook Vriend worden zonder een abonnement op WieWasWie te nemen?

Met WieWasWie heb je een completer abonnement. Je kunt dan bijvoorbeeld zoeken op twee namen, en je krijgt korting op het totaalbedrag. Je kunt ook Vriend worden zonder een premiumtoegang WieWasWie te bestellen.

7. VRIEND WORDEN Ik ben Digitale Vriend geworden voor het gratis WieWasWie-abonnement. Waarom kan ik nog steeds niet op 2 personen tegelijk zoeken?

Om gebruik te kunnen maken van de uitgebreide functies van WieWasWie moet je een WieWasWie-account hebben, ingelogd zijn en het gratis jaarabonnement hebben geactiveerd. In 'Mijn CBG' kun je controleren of er een abonnement is geactiveerd.

8. VRIEND WORDEN Ik wil graag mijn abonnement opzeggen / een adreswijziging doorgeven. Hoe doe ik dat?

Vragen over het afsluiten, omzetten en opzeggen van een Vriendschap en een adreswijziging kun je richten aan vrienden@cbg.nl. Vermeld daarbij je Vriendnummer (indien van toepassing), telefoonnummer en (nieuwe) post-/mailadres.

9. INLOGGEN Ik heb problemen met inloggen. Wat nu?

Neem contact op met service@cbg.nl onder vermelding van je Vriendnummer, of bel op werkdagen tussen 10:00 en 12:00 uur met Service via telefoonnummer 070 – 315 05 00.

10. INLOGGEN Hoe kan ik Gen.magazine online lezen?

Via de pagina Gen.magazine vind je alle nummers van Gen. Ze zijn alleen te lezen door Vrienden van het CBG. Klik op een nummer om het te openen. Er wordt vervolgens gevraagd om in te loggen met je mailadres en wachtwoord. Gedurende de looptijd van hun abonnement hebben Vrienden en digitale Vrienden toegang tot de digitale versie van Gen, vanaf 2014 tot en met het laatst verschenen nummer.

11. COLLECTIES Worden boeken en stukken uit de verzamelingen van het CBG uitgeleend?

Nee, zowel onze boeken als bronnen zijn alleen op afspraak in de studiezaal van het Nationaal Archief te raadplegen. Reserveer minimaal een werkdag van tevoren een plek door middel van ons reserveringssysteem.

12. NAAMSWIJZIGING Kan ik bij het CBG terecht voor een naamswijziging?

Als je de schrijfwijze van een voornaam of familienaam wilt wijzigen, of je wilt een uitgestorven of met uitsterven bedreigde familienaam aan je eigen naam toevoegen, is een procedure via het Ministerie van Justitie noodzakelijk. Een van de vereisten is een door het CBG opgestelde stamreeks. Kijk voor meer informatie op onze pagina Naamswijziging.

13. ERFGENAMENONDERZOEK Kunnen jullie een erfgenamenonderzoek van mijn overleden familielid uitvoeren?

Wij voeren alleen erfgenamenonderzoeken uit in opdracht van een notaris of het Rijksvastgoedbedrijf (onbeheerde nalatenschappen). Vraag je notaris om contact met ons op te nemen. Meer informatie vind je op de pagina Erfgenamenonderzoek

14. FAMILIEWAPENS Ik heb een familiewapen gevonden in huis / bij de kringloop / via een erfenis. Kunnen jullie aangeven of het echt is?

Vragen over familiewapens en de echtheid ervan kun je sturen naar onze heraldicus via service@cbg.nl

15. FAMILIEWAPENS Ik heb dezelfde achternaam als iemand van wie ik een familiewapen op jullie site heb gevonden. Mag ik dat wapen dan voeren?

Je kunt alleen een wapen voeren als je ook daadwerkelijk verwant bent aan de oorspronkelijke wapenvoerder. Je moet dit kunnen aantonen door middel van een stamreeks.